Zbudowaliśmy idealny przystanek komunikacji miejskiej – wyniki warsztatu design thinking

Print Friendly

Zbudowaliśmy idealny przystanek komunikacji miejskiej – wyniki warsztatu design thinking

Specjalne strefy, automaty ze zdrową żywnością, porośnięte roślinnością dachy, miejsca do ładowania komórek i laptopów, gruszka bokserska oraz panele fotowoltaiczne – to tylko niektóre elementy, z których, zdaniem uczestników poniedziałkowych warsztatów design thinking we Wrocławskim Centrum Badań EIT+, powinien się składać idealny przystanek tramwajowy bądź autobusowy.

Warsztat zbudowany wokół metody „design thinking” odbył się w ramach akcji społecznej Gazety Wyborczej „Laboratorium Innowacji”, której partnerem jest m.in. Wrocławskie Centrum Badań EIT+. Podczas spotkania, na które zostali zaproszeni eksperci, artyści oraz wrocławscy aktywiści, uczestnicy mieli zbudować prototyp idealnego przystanku komunikacji miejskiej.

„Teachers open the door, but you must enter by yourself”, to chińskie przysłowie bardzo dobrze oddaje ideę design thinking. – tłumaczy Patrycja Radek, Z-ca Dyrektora ds. Marketingu i Sprzedaży w EIT+ oraz jeden z trenerów podczas spotkania. – Design thinking to metoda tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o funkcjonalne i emocjonalne potrzeby człowieka. Design thinking wykorzystuje zdolności, którymi wszyscy dysponujemy, są one jednak spychane na dalszy plan przez bardziej konwencjonalne sposoby rozwiązywania problemów. Dt jest nie tylko zorientowany na człowieka, opiera się na naszej intuicji i umiejętności rozpoznawania schematów, generowania pomysłów.

Uczestnicy spotkania zostali podzieleni na cztery grupy i po kolei musieli przejść przez każdy etap metody: empatię, definiowanie problemów, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie. W efekcie powstały cztery zaskakujące i niezwykłe przystanki komunikacji miejskiej, które zostały stworzone z tektury, kolorowego papieru, styropianu, gąbek, zużytych telefonów komórkowych, włóczki, plasteliny oraz kabli.

Prototypowanie, to bardzo ważne ogniowo w całym procesie design thinking. To moment tworzenia prototypu, który nie musi być skomplikowanym modelem. Głównym celem jest wizualne zaprezentowanie pomysłu użytkownikom i zebranie opinii na jego temat. Dzięki temu mamy możliwość sprawdzenia pomysłu na poziomie testowania, co może przynieść udoskonalenie i jak najlepsze dostosowanie go do potrzeb użytkowników. – dodaje Przemek Hałub, Key Account Manager we Wrocławskim Centrum Badań EIT+ oraz trener podczas warsztatu.

Pomimo tego, że każda grupa w inny sposób zbudowała i zaprezentowała swój przystanek przyszłości, można było odnaleźć w nich spójne elementy, na które postawili uczestnicy: bezpieczeństwo, brak nudy, segregacja odpadów i ekologia, brak schodów, dostęp do aktualnej i bieżącej informacji.

Nie zawsze trzeba szukać drogich i skomplikowanych rozwiązań, aby usprawnić życie mieszkańców danego miasta – przekonywał Paweł Karpiński z Towarzystwa Urbanistów Polskich. – Do tej pory nikt nie zajął się tematem segregowania śmieci na przystankach, a przecież 2/3 to odpadów w tych miejscach, to plastikowe butelki. Można je przecież odzyskać, a przestrzeń miejska powinna to umożliwiać.

Równie ciekawy pomysł zgłosił Tomasz Kudła z Creativro, który zaproponował, aby miasto zastanowiło się nad zindywidualizowaniem przystanków w poszczególnych dzielnicach. – Może warto zastanowić się nad tym, aby niektóre przystanki były inne i dopasowane do charakteru danej przestrzeni miejskiej. W projekt takich przystanków na pewno zaangażowałaby się również lokalna społeczność. Taki przystanek byłby spójny z architekturą i klimatem danego miejsca, a dodatkowo mógłby stanowić punkt informacyjny dla podróżujących, którzy mogliby się dowiedzieć np. o historii Wrocławia.

Podsumowując spotkanie uczestnicy podkreślali, że takie spotkania są potrzebne, że dopiero teraz odkryli, jak wiele rozwiązań w naszym świecie nie jest „tworzonych pod ludzi” i jak wiele elementów przestrzeni wokół nas jest „odhumanizowanych”. Bo nie jest ważny sam „design”, ma on znaczenie tylko w połączeniu z „thinking” i z otwarciem się na potrzeby drugiego człowieka.

Wyniki warsztatu zostaną zebrane i zostaną przekazane przez redakcję Gazety Wyborczej władzom miejskim oraz Zarządowi Dróg i Utrzymania Miasta, który odpowiada za wrocławski przystanki. Będę także prezentowane podczas konferencji Laboratorium innowacji, organizowanej przez „Gazetę Wyborczą” 25 lutego br. we Wrocławskim Centrum Badań EIT+.

Więcej informacji na stronach Laboratorium Innowacji Gazety Wyborczej: wyborcza.pl

 

Autor: Centrum Badań EIT+, Opublikowano: 26.04.2013
plusfontminusfontreloadfont