„Zarządzanie po polsku” Powstał raport na temat stylu zarządzania polskich menedżerów

Print Friendly, PDF & Email

„Zarządzanie po polsku” Powstał raport na temat stylu zarządzania polskich menedżerów

„Zarządzanie po polsku” to unikatowy projekt „Pulsu Biznesu”, który miał za zadanie scharakteryzować polski model zarządzania. W tym celu zebrano opinie kilkudziesięciu menedżerów, przestudiowano dane makroekonomiczne z ostatnich 15 lat, przeprowadzono warsztaty, podczas których w gronie menedżerów przedyskutowano istotne dla tego zagadnienia tematy oraz zebrano ankiety wśród firm różnej wielkości, o różnym profilu własności oraz działających w różnych branżach. Te wszystkie kilkumiesięczne działania pozwoliły określić cechy polskiego stylu zarządzania i opracować specjalny raport pn. „Zarządzanie po polsku”, który został przygotowany we współpracy z międzynarodową firmą doradztwa strategicznego The Boston Consulting Group.

Jacy są zatem polscy menedżerowie, przed jakimi wyzwaniami stoją i jakie rozwiązania powinni zastosować, aby poradzić sobie z wyzwaniami i poprawić polski styl zarządczy? Na te oraz inne pytania odpowiada raport „ Zarządzanie po polsku (pobierz PDF), który został zaprezentowany podczas debaty na Stadionie Narodowym w Warszawie. W podsumowującym spotkaniu wzięli udział wszyscy partnerzy projektu: PGNiG, AB, Work Service, Impel, Kulczyk Investments, PKP, Katharsis Development, Asseco, SAP i Poczta Polska. Wrocławskie Centrum Badań EIT+ było reprezentowane w tym dniu przez Katarzynę Dorywałę, wiceprezesa zarządu.


Katarzyna_Dorywała_Wiceprezes_Zarządu_EIT+_fot.Marcin_WitkowskiWyniki badania nie zaskoczyły mnie aż tak bardzo, ponieważ są efektem tego jak zmienia się nasz kraj a tym samym rola Polski w Europie. Stajemy się coraz poważniejszym graczem w Unii Europejskiej. Z ostatnich danych Eurostatu, europejskiego urzędu statystycznej wynika, że udział naszej gospodarki w wartości całego unijnego PKB wzrósł w minionym roku do 3 proc. Co oznacza, że prześcignęliśmy Austrię i Belgię i jesteśmy ósmą gospodarką w Europie. Jednakże do tej pory głównym motorem wzrostu naszej gospodarki była raczej tania siła robocza, a także konkurowanie z innymi przede wszystkim poziomem kosztów. To się jednak kończy. Z przedstawionych przez The Boston Consulting Group badań wynika, że polski menedżer dobrze zna rynek, osiągnął na nim pierwsze sukcesy, ale też widzi konieczność poszukiwania nowych rozwiązań i nowych przewag konkurencyjnych poza ceną. Tym, co stanowi wyzwanie dla polskich menedżerów jest zatem dbanie o jakość i innowacyjność. Potwierdzają to niniejsze badania ankietowe, w których aż 94% ankietowanych wskazało „potrzebę innowacyjności” za istotne wyzwanie. Co ważne szukanie nowych ścieżek rozwoju i innowacyjności jest istotne dla każdego profilu polskiej firmy bez względu na to, czy jest to małe, średnie, duże przedsiębiorstwo czy spółka Skarbu Państwa. Musimy zatem zadbać o jakość produktów i jakoś usług. Polski biznes musi przestać oferować nisko lub średnio zaawansowane technologicznie produkty na dobrze znanych rynkach. Taki model przypisany jest do gospodarek o średnim poziomie dochodu i rozwoju. Jest szansa na taką zmianę, ponieważ w tej chwili mamy duże pieniądze z UE na innowacyjność. Dla firm oznacza to, iż mogą inwestować w badania, w rozwój swoich technologii bądź zakup nowych linii produkcyjnych. Dodatkowym wsparciem będą dla polskiego przemysłu na pewno takie centra badawczo-rozwojowe jak Wrocławskie Centrum Badań EIT+, które umożliwią realizację aplikacyjnych projektów badawczych. Wierzę, że tak się stanie; widać to po wyzwaniach jakie stawiają sobie polscy menedżerowie.

Katarzyna Dorywała

Informacje na temat specjalnego projektu Pulsu Bizesu znajdziecie Państwo na stronie: popolsku.pb.pl

 

Autor: , Opublikowano: 22.09.2015
plusfontminusfontreloadfont