Oskar Zięta laureatem AUDI MENTOR PRIZE BY A&W 2011

Print Friendly, PDF & Email

Oskar Zięta laureatem AUDI MENTOR PRIZE BY A&W 2011

W czasie tegorocznych targów IMM Cologne, już po raz piętnasty, została przyznana prestiżowa nagroda Audi Mentor Prize by A&W. Tym razem, nagrodę otrzymał polski architekt i designer Oskar Zięta.

Nagroda ta przyznawana jest przez Designera Roku A&W dla najlepszego młodego talentu w designie. Nagrodę przyznano już po raz piętnasty. W poprzednich latach otrzymali ją m.in. Tokujin Yoshioka, Thomas Heatherwick, Stephen Burks czy Julia Lohmann. Teraz do tego prestiżowego grona dołączył Oskar Zięta. W tym roku nominującym jest japoński designer Tokujin Yoshioka.

Tokujin Yoshioka tak uzasadnia nominację Oskara Zięty do nagrody Audi Mentor Prize by A&W: „Eksperymentalne podejście i wartość innowacyjna w jego podejściu jest pochodną poszukiwania prostych form. Oskar Zięta zasłużył na tę nagrodę za kreatywność, która celuje w przyszłość.”

To prestiżowe wyróżnienie w poprzednich latach otrzymali m.in. Snowcrash nominowani przez Ingo Maurera (1998), Radi Designers nominowani przez Philippe’a Starcka (1999), Tokujin Yoshioka nominowany przez Rossa Lovegrove’a (2001), Antenna Design nominowani przez Konstantina Grcica (2007) oraz Julia Lohmann nominowana przez Front (2010). Oskar Zięta jest pierwszym polakiem, który otrzymał nagrodę Audi.

Christian Labonte, szef design communication & strategy w Audi pisze o Oskarze Zięta: „Na jesień 2009 odwiedziłem Prof. Hovestadta, który stoi na czele katedry CAAD na ETH w Zurychu, w celu wymiany doświadczeń zawodowych. W ciągu tego ekscytującego dla mnie dnia, jedna osoba, pracująca nad swoimi badaniami, przykuła szczególnie moją uwagę: Oskar Zięta.

W imponujący sposób Oskar Zięta zademonstrował prostotę swego pomysłu. Położył prefabrykowany arkusz jego znanego stołka Plopp na dużym stole roboczym, podłączył przewód z powietrzem pod ciśnieniem do wentyla pożyczonego z samochodu i napompował czarną strukturę z dwóch arkuszy blachy jak materac.

Pod stołem odezwał się kompresor, który można znaleźć w większości warsztatów. Za pomocą kilku zmyślnych ruchów, nogi stołka zostały ustawione we właściwych pozycjach. Wyłączając wykończenie powierzchni, idealny stołek Plopp stał przede mną na biurku. Tak jak w projektowaniu samochodów, mamy do czynienia z trójwymiarową obróbką blach metalowych i tworzyw. Struktura, powierzchnia, kolor i funkcja grają nadrzędną rolę. Pomysł Zięty polega na zredukowaniu wydatków materiałowych i energetycznych i na szczególnie mądrym wykorzystaniu istniejących technik deformacji. Oskar Zięta demonstruje, że lekka konstrukcja może przyjemna i że zrównoważony rozwój nie oznacza wyrzeczeń – wręcz przeciwnie. Designerzy Audi zawsze pozostają pod wpływem nowych dróg rozwoju, które zostały podjęte po raz pierwszy. Zwłaszcza jeśli w grę wchodzą inteligentne konstrukcje, wydajna produkcja i zmaksymalizowane emocje.”

Oskar Zięta jest absolwentem architektury ETH w Zurichu. Od 2003 roku pracuje jako asystent naukowy na tamtejszym Wydziale Architektury w katedrze CAAD u boku prof. dr. Ludgera Hovestadta prowadzi swoje badania naukowe poświecone cyfrowej technologii w obróbce metali. Efektem badań jest FIDU (Freie Innendruck Umformung) – opracowana przez Zięte – technologia deformacji blachy od wewnątrz pod wpływem ciśnienia. W skutek tego właśnie procesu z dwóch identycznych, połączonych ze sobą kawałków blachy, pod wpływem ciśnienia powietrza lub wody, powstają niezwykłe formy. Jedna z prowadzonych przez Oskara Zięte pracowni projektowych znajduje się w siedzibie Wrocławskiego Centrum Badań EIT+ na Praczach Odrzańskich.

 

Autor: Wrocławskie Centrum Badań EIT+, Opublikowano: 04.11.2014
plusfontminusfontreloadfont